Historisch tijdsbesef op de basisschool

Onderwijskunde

23nov2017 12.00

Promotie

De ontwikkeling van historisch tijdsbesef is een essentieel doel van geschiedenisonderwijs, betoogt Marjan de Groot-Reuvekamp. Cito-peilingen tonen echter aan dat te weinig leerlingen aan het einde van de basisschool voldoende kennis hebben van componenten van tijdsbesef, zoals het plaatsen van gebeurtenissen op een tijdbalk en het hanteren van de daarbij passende aanduidingen van tijd en tijdsindeling. De Groot-Reuvekamp onderzoekt hoe het onderwijs in historisch tijdsbesef op de basisschool verbeterd kan worden.

Mw. M.J. Groot-Reuvekamp: Timewise. Improving Pupils' Understanding of Historical Time in Primary School. Promotor is prof. dr. C.A.M. van Boxtel. Copromotor is dr. A.A. Ros (Fontys Hogescholen).

Deelname

Toegang vrij

Locatie

Gepubliceerd door  UvA Persvoorlichting