Meertaligheid in het Amsterdamse onderwijs: van voorschool tot universiteit

Presentatie van resultaten van het MIME-project op 27 juni 2018

4 juni 2018

Deze zomer wordt het Europese project Mobility and Inclusion in a Multilingual Europe (MIME) afgerond. Een consortium van 22 wetenschappelijke teams afkomstig uit 16 lidstaten van de EU heeft dit programma-onderzoek uitgevoerd, met financiering van het Zevende kaderprogramma voor onderzoek (KP7) van de Europese Unie. De resultaten worden gepresenteerd in een Vademecum, dat op 27 juni feestelijk wordt gepresenteerd in Amsterdam.

Het Vademecum wordt op 19 juni officieel aangeboden aan de Europese Commissie in Brussel. Bij de presentatie op 27 juni worden de bijdragen van de twee teams van de UvA - van het Amsterdam School for Regional, Transnational and European Studies (ARTES) en het Amsterdam Institute for Social Science Research (AISSR) - uitgelicht.

MIME: Mobility and Inclusion in a Multilingual Europe

Met de afronding van het MIME-project komt ook een einde aan de reeks Expertmeetings meertaligheid in het basis- en voortgezet onderwijs, die de MIME-partners aan de UvA samen met Studio Taalwetenschap hebben georganiseerd. De drie meetings hebben geleid tot talloze uitwisselingen en voorstellen, afkomstig van leerkrachten, schooldirecteuren, intern begeleiders en taalspecialisten, alsook van (gemeentelijke) beleidsmakers, hbo-opleiders en wo-onderzoekers. Ze zijn bijeengebracht op een website en in een pdf-bundel. Op 27 juni worden de belangrijkste bevindingen gepresenteerd: de kenmerken en de noodzakelijk geachte stappen ten aanzien van het onderwijs in een dynamisch-meertalig Amsterdam. Tevens vindt de lancering plaats van SJOES: een multimediale en creatieve methode voor leerlingen in de onderbouw van het primair onderwijs ter stimulering van taalgevoel en veeltaligheid. 

Belangstellenden en professionals zijn van harte uitgenodigd bij deze bijeenkomst aanwezig te zijn en om zich aan te sluiten bij het Netwerk Onderwijs en Meertaligheid in Amsterdam (en omstreken), NOMinA. Meertaligheid in het onderwijs raakt het gehele traject: van de thuistalen op de voorschool tot het Engels in het wetenschappelijk onderwijs.

Naast de sprekers uit MIME en Studio Taalwetenschap, zullen Fred Weerman (decaan Faculteit der Geesteswetenschappen en hoogleraar Nederlandse Taalkunde) en Folkert Kuiken (bijzonder hoogleraar Nederlands als tweede taal en meertaligheid vanwege de Gemeente Amsterdam) het woord nemen. Na afloop van het programma en het startsein van NOMinA is er een borrel.

Aanmelden

Voor verdere informatie over de organisatie van de bijeenkomst kunt u contact opnemen met Leya Egilmez via z.egilmez@uva.nl. Deelname is gratis, maar u dient zich wel aan te melden via bovengenoemd mailadres. U kunt zich aanmelden tot 20 juni.

Meer informatie

Voor meer informatie over MIME: www.mime-project.org
Voor meer informatie over MIME aan de UvA: www.multilingualism.humanities.uva.nl

Gepubliceerd door  Faculteit der Geesteswetenschappen