Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Stroomvoorspelling

Wetenschappers van IDO-laad analyseren 4,5 miljoen geanonimiseerde laadtransacties om de stad zo vlekkeloos mogelijk te helpen omschakelen naar elektrisch rijden. Onder meer door deze vragen uit te pluizen...

Hoeveel elektrische auto’s rijden er in 2030 in de stad?

De hamvraag en ook meteen een van de moeilijkste vragen. Dat het aandeel elektrische auto’s de komende jaren oploopt van de huidige drie procent staat buiten kijf. Maar hoezeer? Schattingen lopen uiteen van achttien tot achtentachtig procent in 2030. IDO-laad monitort hoe het aandeel elektrische auto’s zich van moment tot moment ontwikkelt en creëert modellen om de verschillende toekomstscenario’s door te rekenen.
 

Waar moeten nieuwe laadpalen komen te staan?

Op basis van die toekomstmodellen, ontdekte het team van IDO-laad dat auto’s die tevergeefs naar een oplaadpunt rijden – omdat de paal in kwestie in gebruik is – een goede indicatie vormen voor capaciteitsgebrek. Nieuwe laadpalen op die plekken vormen een efficiëntere uitbreiding van het laadnetwerk dan als je autobezitters zelf vraagt waar ze laadpalen missen. Hoog tijd dus voor een help-mijn-laadpaal-staat-vol-meldingen-app.
 

Wat als er meer gedeelde elektrische auto’s bijkomen?

Bezitters van elektrische auto’s hebben een vast en dus makkelijk te voorspellen laadpatroon; onder werktijd bij kantoor of ’s nachts voor de deur. De laadpatronen van gedeelde auto’s blijken grilliger en daarom onvoorspelbaar. Belangrijk om rekening mee te houden als de sharing economy een vlucht neemt. Bijvoorbeeld door specifieke laadpalen aan gedeelde auto’s toe te wijzen, zodat de rest efficiënter kan worden gebruikt. 

En wat nou als het allemaal autonome auto’s worden?

‘Dat zou handig zijn’, lacht Mike Lees, een van de onderzoekers van IDO-laad. ‘In tegenstelling tot mensen, kun je autonome auto’s programmeren zich sociaal op te stellen. Laad jij vandaag maar op, dan doe ik het morgen. Dat werkt veel efficiënter dan met mensen.’

Autonome auto’s zijn efficiënter dan mensen

Website IDO-laad