Celbiologen ontrafelen ontkiemingsstrategie van bacteriële sporen

10 april 2018

Celbiologen van UvA's Swammerdam Institute for Life Sciences hebben een methode ontwikkeld waarmee de verandering in eiwitsamenstelling van een bacteriële spore naar vegetatief groeiende cellen met grote precisie kan worden gevolgd. De resultaten bieden aanknopingspunten om de vorming van voedselbedervers en -pathogenen gericht te remmen.

Deze zogenaamde 'one-pot' methode voor proteoom-brede analyse is grotendeels bedacht door Dr. Leo de Koning en vervolgens verder uitgewerkt door promovenda Bhagyashree Swarge. Hun resultaten zijn onlangs gepubliceerd in de wetenschappelijke tijdschriften Proteomics - Clinical Applications en Food Microbiology.

Voedselbedervers

Vele sporenvormende bacteriën komen voor in gewasgrond en zijn daardoor bekende voedselpathogenen en voedselbedervers. De nieuwe analysemethode stelt de onderzoekers in staat om de ontkiemingsstrategie en uitgroeimechanismen van sporen in groot detail te ontrafelen en daarmee aanknopingspunten te vinden om ontkieming en uitgroei gericht te remmen.

milk-bacteria-extended

Vorming en ontkieming van voedselbedervende sporen in melkproducten. Klik op de afbeelding om te vergroten. Beeld: Bhagyashree N. Swarge

Gerichte remming van ongewenste sporenkieming en -groei in onze voedselketen geeft de mogelijkheid om voedsel minder te hoeven verwerken terwijl de gewenste microbiële stabiliteit van de producten gewaarborgd blijft. Dit komt ten goede aan de kwaliteit van levensmiddelen en aan de duurzaamheid van hun productie. Samen zijn dat cruciale parameters die de economische waarde van de voedselketen bepalen.

Samenwerking

Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van een langdurige samenwerking tussen de Molecular Biology and Microbial Food Safety groep van prof. Stanley Brul en de Mass Spectrometry of Biomacromolecules van prof. Chris de Koster.

Publicatiegegevens